Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390084 keer)

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1620 Gepost op: 15-04-2021, 18:00:32 »
Dus ik hoop niet dat ik verkeerd begrepen word dat ik de aanpak van de regering zou goedkeuren, zeer zeker niet.
Dan begreep ik je inderdaad verkeerd, ik dacht dat je de keuze om de GGD's dit te verbieden verdedigde. Mijn excuses.

Lang verhaal omdat het me echt Heel hoog zit, omdat de politiek de mensen laat kapotgaan ( in sommige gevallen letterlijk ) en sorry starlight en aapje maar dus niet alleen chronisch gehandicapten of andere kwetsbaren maar ons allemaal.
Volgens mij hebben Aapje en ik hier ook al meerdere keren duidelijk gemaakt dat een streven naar indamming of Zero Covid in het voordeel is voor iedereen. Uiteindelijk is daarmee de economie óók beter af als de virustransmissie zo laag mogelijk is (want daarmee heb je meer ruimte om de samenleving open te doen, zolang je dan met goede BCO de virustransmissie ook laag houdt). Zie bijv. ook de artikelen gelinkt in dit draadje: https://twitter.com/XanderKoolman/status/1355887098780413952. En hoe meer er veilig mogelijk is, hoe beter het is voor de mentale gezondheid van íedereen ipv alleen van gezonde mensen terwijl de risicogroepen nog een paar maanden langer opgesloten zitten.

Maar een heel groot deel van de reden dat de overheid die keuze niet maakt, is omdat de risicogroepen, namelijk chronisch zieken, gehandicapten en ouderen, minder gewaardeerd wordt in deze maatschappij. Ze vinden het niet waard om onze levens te redden, en vinden risicogroepen opofferen ook een optie. Dat er ook gezonde mensen doodgaan, de enorme aantallen mensen met LongCovid, het feit dat dit daardoor allemaal langer duurt en daardoor de economische schade en effecten op de mentale gezondheid alleen maar groter worden, is collateral damage van dat beleid. En daarom hebben we het steeds over risicogroepen. De reden dat deze keuzes opnieuw en opnieuw worden gemaakt komen door validisme, maar uiteindelijk nekt dat ons allemaal.

Tuurlijk, er zijn meer mensen die hun kind naar school brengen, en de kinderen zien elkaar op school... maar juist toen de scholen dicht gingen zagen we ook dat er veel meer mensen die technisch gezien thuis kunnen werken ineens toch weer naar kantoor gingen. Juist omdat thuiswerken met kinderen thuis niet echt goed ging.
Of heel misschien had de overheid dan gewoon meer moeten doen om bedrijven te verplichten hun personeel thuis te laten werken. Had ook gekund, in plaats van de scholen opendoen zonder maatregelen terwijl bewezen is dat scholen bij hoge virustransmissie een van de grootste verspreidingsbronnen zijn.

Citaat
Daarnaast hebben jullie het enkel over directe effecten van het virus. Indirecte effecten zijn ook belangrijk. In dat licht vind ik het heel logisch dat topsporters een vaccin krijgen, aangezien als zij het goed doen op evenementen (en al helemaal de Olympische spelen) het geluksgevoel bij (bijna) alle Nederlanders omhoog gaat. Als dat bijvoorbeeld betekent dat er een aantal mensen niet van een flat af springt zijn er ook levens gered...
Ja, daar zullen zwaar depressieve mensen van wie heel hun sociale netwerk is weggevallen echt ineens niet meer depressief van worden, van topsporters die het goed doen ::)

Ik heb het helemaal niet alleen over de directe effecten van het virus zoals ik hier al heel erg vaak heb uitgelegd, en hierboven ook nog eens een keer. Als je het aantal zelfmoorden wilt voorkomen (wat overigens helemaal niet omhoog is gegaan, en het aantal coronadoden is vele malen hoger), moet je ook streven naar Zero Covid want dat is de snelste manier om de maatschappij open te krijgen. En in de huidige situatie, waarbij de overheid kiest voor sturen op IC-capaciteit, is de snelste weg naar minder maatregelen dus om risicogroepen eerst te vaccineren zodat de ziekenhuizen een stuk leger zijn. Maar in plaats daarvan denk je dat meer dode mensen uit de risicogroep ook een optie is. En dat is dus validisme, en niet zo subtiel ook.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1621 Gepost op: 15-04-2021, 18:04:21 »
volgens NRC worden er op dit moment ongeveer 100.000 vaccinaties per dag gezet en kunnen voor juli (dus binnen nu en 2,5 maand) alle volwassen Nederlanders die een vaccinatie willen hun eerste prik hebben gehad  ::hypocriet::

https://www.nrc.nl/nieuws/2021/01/24/zo-gaat-het-nu-met-het-vaccineren-a4028780

Er zijn inmiddels ongeveer 1 miljoen mensen volledig gevaccineerd en nog eens 2 miljoen anderen hebben hun eerste prik gehad.
Dan vraag ik me toch af waarom mijn vader (66 jaar) nog geen oproep heeft gehad...

Het zou mooi zijn als deze cijfers kloppen, maar ergens geloof ik er helemaal niks van...  ::hypocriet::
Wit is ook een kleur!

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1622 Gepost op: 15-04-2021, 18:11:07 »
Zou het wellicht ook te maken hebben met welk deel van het land? Ik hoor in mijn omgeving toch best veel mensen die de vaccinatie al hebben. Ook wijkverpleging, huishoudelijke hulpen enz.

Krijg soms idee dat overal een ander beleid ook is.

Zag net een bericht voorbij komen dat de keuze van vaccinatie (welke) er niet kan zijn zolang er schaarste is. Wat als iedereen dan gaat zitten wachten tot ze de vaccinatie van keuze mogen laten zetten. Dan kom je ook nergens natuurlijk.

Scholen zijn wel een grote broedplaats en ouders testen kinderen niet of bijna niet. Sommige in mijn omgeving wel omdat ze kind zo snel mogelijk terug op school willen hebben. Voornamelijk ook omdat kinderen het wel echt missen. Maar op schoolpleinen staan ouders alsnog hutje op mutje.

Winkels ook steeds gigantisch druk als ik er al eens langsaf kom.
Ik moest straks een recept afgeven bij de apotheek en zoveel mensen die er stonden  ::oink:: en das niet eerste keer dat er een rij staat. Al bezorgen ze gelukkig ook thuis  ::rofl::

Offline de_witte

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1623 Gepost op: 15-04-2021, 18:12:32 »
moet je ook streven naar Zero Covid want dat is de snelste manier om de maatschappij open te krijgen.

Zero Covid is een utopie en gaat nooit haalbaar zijn. Het virus is er nu eenmaal en ga je nooit 100% kunnen uitroeien. Je kan het wel veel meer proberen te onderdrukken dan nu reeds gebeurt, maar vanaf het moment dat je dan met het onderdrukken stopt zal het virus zich weer gaan verspreiden.
Daarnaast is het voor een land als Nederland haast onmogelijk om een Zero Covid beleid te voeren. Of wil je alle grenzen helemaal gaan blokkeren?
Wit is ook een kleur!

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1624 Gepost op: 15-04-2021, 18:51:24 »
Zero Covid is een utopie en gaat nooit haalbaar zijn. Het virus is er nu eenmaal en ga je nooit 100% kunnen uitroeien. Je kan het wel veel meer proberen te onderdrukken dan nu reeds gebeurt, maar vanaf het moment dat je dan met het onderdrukken stopt zal het virus zich weer gaan verspreiden.
Daarnaast is het voor een land als Nederland haast onmogelijk om een Zero Covid beleid te voeren. Of wil je alle grenzen helemaal gaan blokkeren?
Eh als je deze vraag aan mij stelt, is dat antwoord een volmondig ja. 
Als je de grenzen dichtgooit en opvolging geeft aan evt overtreding, kun je directer bepalen wat de besmettingslijnen zijn en kijken hoe die droog te leggen ( bv aanpak pleintjesmentaliteit onder bepaalde groeperingen en daar dus meer in op te treden ).
Bij een zero covid hoort een directer, concreet handelen . Iets waar wij als liberalen het klaarblijkelijk enorm moeilijk mee hebben.

Kijk dat dit enorm moeilijk , zo niet onmogelijk , is om uit te voeren dat snap ik, maar nu is het gewoon dweilen met de kraan open.

Ik denk  niet dat het aantal zelfdodingen zal dalen door gouden medailles en vind de keuze  van het olympisch comité om de spelen door te laten gaan alleen maar genomen op economisch belang. ( nbc heeft hiermee bloed aan de handen in mijn boek). ( Japan beleeft op dit moment een nieuwe piek in besmettingen
)
« Laatst bewerkt op: 15-04-2021, 19:27:14 door Tarbozan »

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1625 Gepost op: 15-04-2021, 18:56:40 »
Zero Covid is een utopie en gaat nooit haalbaar zijn. Het virus is er nu eenmaal en ga je nooit 100% kunnen uitroeien. Je kan het wel veel meer proberen te onderdrukken dan nu reeds gebeurt, maar vanaf het moment dat je dan met het onderdrukken stopt zal het virus zich weer gaan verspreiden.
Daarnaast is het voor een land als Nederland haast onmogelijk om een Zero Covid beleid te voeren. Of wil je alle grenzen helemaal gaan blokkeren?
Er zijn verschillende landen waar ze dit beleid succesvol uitvoeren, dus ja, het is wel haalbaar en geen utopie.

Natuurlijk is het handiger als we het met heel Europa zouden doen, maar eventueel is de grenzen zoveel mogelijk sluiten inderdaad ook een optie. Daarbij is dat het virus zich daarna weer gaat verspreiden natuurlijk afhankelijk van welk beleid je voert als je op het punt bent dat het zo goed als weg is. Als je daarna direct alle maatregelen overboord gooit en het hele land opengooit inclusief de grenzen, ja, dan komt het gewoon weer terug. Maar het idee van Zero Covid is dat je de cijfers zo laag krijgt (niet specifiek helemaal op 0) dat je met een goed test-, traceer- en isoleerbeleid de gevallen die er zijn direct kan isoleren zodat het zich niet verder verspreidt. Ook houdt dat in dat je af en toe misschien een plaatselijke lockdown van een aantal dagen hebt om zeker te weten dat je elk geval gevonden hebt, maar uiteindelijk heb je dan veel meer vrijheid en veel minder schade voor de economie dan we nu hebben.

En ook dit heb ik hier al meerdere keren uitgelegd, artikelen over gedeeld, etc etc dus dat had je allemaal al kunnen weten ::ok::
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1626 Gepost op: 15-04-2021, 23:49:30 »
Ja, daar zullen zwaar depressieve mensen van wie heel hun sociale netwerk is weggevallen echt ineens niet meer depressief van worden, van topsporters die het goed doen ::)

Hier wil ik toch even op reageren want ik heb een jaar of 10 geleden ook een periode ontzettend slecht in mijn vel gezeten en lekker naar sportevenementen op tv kijken en je daarin 'verliezen' was voor mij echt even weg van mn dagelijkse zorgen. Door de cynische toon die je hier aanslaat lijkt het alsof dat voor mensen met depressieve klachten geen uitlaatklep mag zijn. Juist sport/tv kijken is iets wat nu nog wél kan. Ik kijk bv meer uit naar dit weekend dan naar vorig weekend omdat dit weekend F1 en de Amstel Gold Race op het programma staat en vorig weekend niet.

Wat overigens niet wil zeggen dat ik het volledig eens ben met de voorrang van Olympiërs. Die voorrang is geloof ik niet op risicogroepen voor zover ik dat las, maar op de gezonde 60 minners. 300 sporters ook maar. Dus druppel op een gloeiende plaat en best te verdedigen.

De timing van communicatie maakt het echter wel heel schrijnend.
« Laatst bewerkt op: 15-04-2021, 23:52:14 door Nieky »
You'll never walk alone

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1627 Gepost op: 16-04-2021, 00:18:01 »
Hier wil ik toch even op reageren want ik heb een jaar of 10 geleden ook een periode ontzettend slecht in mijn vel gezeten en lekker naar sportevenementen op tv kijken en je daarin 'verliezen' was voor mij echt even weg van mn dagelijkse zorgen. Door de cynische toon die je hier aanslaat lijkt het alsof dat voor mensen met depressieve klachten geen uitlaatklep mag zijn. Juist sport/tv kijken is iets wat nu nog wél kan. Ik kijk bv meer uit naar dit weekend dan naar vorig weekend omdat dit weekend F1 en de Amstel Gold Race op het programma staat en vorig weekend niet.
Ik bedoel ook zeker niet te zeggen dat sport geen uitlaatklep kan zijn hoor, maar dat is natuurlijk voor lang niet iedereen zo en als je klinisch depressief bent gaat dat je niet ineens uit je depressie helpen. En vooral als je als alternatief ook gewoon risicogroepen kan gaan vaccineren, waardoor we eerder uit deze crisis zijn en daar hebben mensen die depressieve klachten hebben door de situatie veel meer aan.

En helaas is de voorrang vermoedelijk wel degelijk op risicogroepen, want wij blijven naar achteren geschoven worden. De Olympische Spelen zijn deze zomer al, dus als ze voor die tijd de eerste en tweede prik moeten krijgen, dan gaat dat zijn voor de meeste risicogroepen hem hebben. Dan kan het wel zijn dat het maar om 300 sporters gaat, het legt wel weer goed de prioriteiten van de overheid bloot (en dat is naast de risicogroepen ook echt niet je mentale gezondheid).
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Nieky

  • Aanspreekpunt Sport
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Man
  • Wielergek
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1628 Gepost op: 16-04-2021, 00:21:41 »
Maar ik denk dat vrijwel iedereen hier het eens is met het feit dat de risicogroepen eerst moeten  ;)
You'll never walk alone

Online Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1629 Gepost op: 16-04-2021, 00:53:26 »
Maar ik denk dat vrijwel iedereen hier het eens is met het feit dat de risicogroepen eerst moeten  ;)
Toen ik eerder een keer die petitie deelde vonden toch een paar mensen, onder wie juist de_witte, het nodig om me te vertellen dat ze hem niet gingen tekenen omdat ze vonden dat verschillende beroepsgroepen voorrang verdienden boven risicogroepen. Icm dat deze sporters dus wel degelijk voor een groot deel van de risicogroepen aan de beurt zijn, las ik het toch echt alsof hij dat belangrijker vond. Maar misschien dat ik dan te snel conclusies trok.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1630 Gepost op: 16-04-2021, 08:45:13 »
Ik ben het met starlight eens dat de prio voor de sporters echt in mijn boek een openlijke lange neus is aan iedereen die dacht op een priolijst te staan voor vaccinatie.
Die sporters zijn een visitekaartje voor nederland op sportief vlak en derhalve dus belangrijk voor het profileren van de overheid in het buitenland.

Als wij wel al onze toppers fit in Tokyo krijgen , doen “we” ( bewust even zo gekozen terwijl ik hier eigenlijk onze overheid en hun beleid bedoel) het beter dan een land dat hun toppers niet aanwezig heeft ivm covid.  Dat daardoor mensen met hartfalen niet de operatie krijgen die ze dringend nodig hebben omdat er te weinig ruimte is voor de niet Covid zorg in de ziekenhuizen, ach “we “ hebben 13 keer goud, super toch.

Of dat chronisch zieken daardoor nog meer in een isolement dreigen te geraken en de zorg hiervoor nog meer wordt uitgehold, ach jammer dat het Met hockey net op strafballen zilver werd.

Of dat latters nog langer verstoken moeten blijven van enige fysieke aanhankelijkheid , ach dat brons op de marathon dat was toch een verrassing.


Nee ik heb geen goed woord over voor de beslissing van de overheid om de sporters te laten gaan. Of voor het olymisch comité om de spelen tich te laten doorgaan. Hoeveel medailles we ook halen.
Dit is in mijn optiek zwichten onder druk van de economische belangen .

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1631 Gepost op: 16-04-2021, 08:51:35 »
Toen ik eerder een keer die petitie deelde vonden toch een paar mensen, onder wie juist de_witte, het nodig om me te vertellen dat ze hem niet gingen tekenen omdat ze vonden dat verschillende beroepsgroepen voorrang verdienden boven risicogroepen. Icm dat deze sporters dus wel degelijk voor een groot deel van de risicogroepen aan de beurt zijn, las ik het toch echt alsof hij dat belangrijker vond. Maar misschien dat ik dan te snel conclusies trok.
Ligt er bij mij aan welke beroepsgroepen, verpleegpersoneel ziekenhuis en verzorgingshuis zeker, huisartsen ook.thuiszorg ook, maar dan wordt het al rap minder bij mij.

Die sporters zijn fitter dan de gemiddelde mens de kans dat ze erge klachten krijgen na besmetting is dus klein. Heeft hij/zij dat vaccin dan harder nodig dan een kind met copd?
( en dan neem ik in due vraag niet eens mee dat dat kind niet om die copd gevraagd heeft en de sporter wel bewust kiest om naar Tokyo te willen)

Stay safe en healthy maar het wordt tijd dat onze overheid ook het gezonde verstand terug boven haalt.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1632 Gepost op: 16-04-2021, 17:36:39 »
Ik zit dus nu in quarantaine. Had dinsdag gewerkt met een collega die nu besmet blijkt te zijn. Ik was net 100 meter onderweg naar werk vanmorgen en werd ik gebeld door de manager dat ik weer terug kon. Nu sowieso tot en met zaterdag binnen blijven en zondag om 9.00 mag ik getest worden. Ik vind het toch wel een beetje spannend (ben natuurlijk sowieso al mega gestresst door dat hele Corona), maar we hebben wel afstand gehouden, het raam stond de hele dag open en op deze locatie moet je mondkapjes op als je in kleine ruimtes staat. Maar we gaan het zondag wel horen. Intussen wacht ik nog wel op een telefoontje van de GGD, heb nu alleen nog contact gehad met mijn vaste manager en de manager van die locatie. Verder vooralsnog geen klachten. Nou ja, geen klachten die ik niet al had. Was wel een beetje lastig aan de telefoon bij het maken bij de testafspraak, dan vragen ze dus of je klachten hebt. Heb nu maar gezegd dat ik sommige klachten sowieso al chronisch heb, dus dat die niet nieuw zijn sinds dinsdag.

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1633 Gepost op: 16-04-2021, 18:20:21 »
Sterkte loezel.

Offline Bodejos

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Geen woorden voor.
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1634 Gepost op: 16-04-2021, 21:43:48 »
Loezel, sterkte.

Hopelijk is de test negatief.

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1635 Gepost op: 17-04-2021, 09:42:18 »
Hopelijk heb je snel de uitslag van de test dan binnen.

Ik heb zelf wel zitten denken / twijfelen of ik zo'n thuis test zal kopen. Heb me er niet echt in verdiept nog hoe betrouwbaar ze zijnen vindt ze best aan de prijs. Al las ik dat ze bij de Lidl voor 3 euro te krijgen waren?

Want nu gaat het een moeilijker seizoen worden. Hooikoorts komt / is er al. Ik had zelf geen standaard covid klachten toen ik positief testte bijvoorbeeld dus blijft moeilijk.

Heeft iemand zich hier daarin wel verdiept al? Weet dat de PCR test ook een foutwaarde heeft natuurlijk, maar goed, een thuistest lijkt me wellicht fijner dan door een teststraat heen moeten?
Ook qua energie alleen al bijvoorbeeld.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1636 Gepost op: 17-04-2021, 10:08:44 »
De thuistest is alleen voor als je geen klachten hebt, want idd minder betrouwbaar. Met klachten moet je nog steeds gewoon naar de GGD. Dit wordt er bv bij de apotheek ook bij verteld. Wij gaan wel zelftesten op werk gebruiken. Daar ben ik wel blij mee.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1637 Gepost op: 17-04-2021, 11:22:42 »
Oh dat is zeker spannend. Hopelijk is het negatief gig.  ::hug::

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1638 Gepost op: 18-04-2021, 11:15:55 »
Mijn testuitslag was negatief. Dus ik mag straks weer naar buiten.  :D

Offline MollenvangR

  • Winnaar ER-pool 2012 & 2021
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Winnaar Mol Online 2022 & Winnaar Tour pool 2021
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #1639 Gepost op: 18-04-2021, 11:20:57 »
Mijn testuitslag was negatief. Dus ik mag straks weer naar buiten.  :D
::bravo:: ::bravo:: Wat fijn Loezel