Auteur Topic: Corona / COVID-19  (gelezen 390027 keer)

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #840 Gepost op: 2-08-2020, 14:59:34 »
Net een testje gedaan, man wat is dat k*t. Ik heb al hele erge kokhals reflex maar nu 10 minuten later voel ik nog of dat stokje in mn keel hangt. ::ohno::

En die in je neus duurt 3 seconden maar voelt als een uur.

Nou beter safe dan sorry
chipsverslaafde <3

Offline KD.

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Make ONDERTITELS great again!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #841 Gepost op: 2-08-2020, 15:00:17 »
Volgens mij staan alle complottheorieën op 2 A4'tjes hier  ::rofl::

Bijzonder inderdaad hoe complotgekkies en dergelijke altijd all the way lijken te gaan: ze omarmen dan gretig iedere bizarre 'theorie' die ze online kunnen vinden. Niet zelden zie je ze dan theorieën spuien die elkaar weer tegenspreken, maar dat is blijkbaar geen probleem. Een beetje zoals in dit briljante stuk van de Speld: wetenschappers hebben 1 verklaring voor corona, wij hebben er 20. Hoe groot is de kans dat die ene verklaring de juiste is?

Moet wel zeggen dat ik vind dat media iets te veel de insteek van (onnodig) angst zaaien kiest.

Ik lees de Volkskrant en erger me persoonlijk ook wel een beetje aan de bij vlagen wel erg paniekerige stukken die ze sinds maart dagelijks publiceren. Vooral in doorgeslagen fatalisme: alle stukken over dingen die we 'nooit meer gaan doen', bijvoorbeeld:
- Nooit meer drie keer zoenen
- Nooit meer op reis
- Nooit meer Koningsdag, carnaval, 5-meiviering, plaatselijk stadsfeest, popfestivals of volle sportstadions

Dan sla je wel wat door in je berichtgeving en onnodig fatalistische en paniekerige speculaties, die uiteindelijk zelden goed onderbouwd zijn.
« Laatst bewerkt op: 2-08-2020, 15:04:40 door KD. »
Overigens ben ik van mening dat de ondertitels niet vernietigd hadden moeten worden.

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #842 Gepost op: 2-08-2020, 15:15:23 »
Net een testje gedaan, man wat is dat k*t. Ik heb al hele erge kokhals reflex maar nu 10 minuten later voel ik nog of dat stokje in mn keel hangt. ::ohno::

En die in je neus duurt 3 seconden maar voelt als een uur.

Nou beter safe dan sorry

Ik hoop dat ie bij mij beter gaat dan vorige keer, toen moesten ze 4 nieuwe pogingen doen in mijn keel. De 1e keer 2x in mijn neus. Dus hopelijk gaat alles nu in 1x goed. Gelukkig duurt het maar kort. :P Maar eerlijk gezegd vond ik het wel meevallen allemaal. Maar dat kwam misschien door alle horrorverhalen van mijn collega's.

Online D*N

  • Aanspreekpunt Spellenforum & Bestemming X, Winnaar ER Pool 2014
  • Global Moderator
  • *****
  • Geslacht: Man
  • I'm the bad guy, dúh
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #843 Gepost op: 2-08-2020, 15:16:55 »
Same, ik vond het ook heel erg meevallen ::jaja::.
And if there is a God they'll know why it's so hard,to be human

Offline mrchipie

  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Die jongen met de vele bijnamen
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #844 Gepost op: 2-08-2020, 15:21:10 »
Ja neus viel nog mee, maar ik heb een gevoelige keel dusja dan voel je dat stokje nog in je keel. Nu nog steeds :-\\
chipsverslaafde <3

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #845 Gepost op: 2-08-2020, 15:23:42 »
Nog een knuffel voor chipie!  ::hug::
En alle anderen die een Coronatest moe(s)ten ondergaan.  ::hug::




Maar het klopt ook wel dat de media soms te veel aandacht eraan geven. Het heeft natuurlijk 2 kanten, aan de ene kant is het goed dat mensen blijven weten dat Corona een probleem is en mensen zich aan de regels moeten houden. Aan de andere kant wordt er extra angst veroorzaakt.

Alle angst en stress kan altijd veel grotere gevolgen hebben dan je denkt. Het zal me niet verbazen als massahysterie grotere gevolgen heeft dan het virus zelf. En massahysterie moet je zeker niet onderschatten. Het is niet zo dat mensen gek zijn of zich aanstellen, mensen kunnen echt ziek worden van niets. Goed voorbeeld is een zwembad in Den Haag een paar jaar geleden.
Groter voorbeeld is Fukushima, geen doden door de kernramp zelf. Wel zo'n 1500 doden door de angst erna.

Ik denk ook dat er nu heel veel mensen ziek zijn door angst (icm stress/ander ritme/negativiteit), maar je kan er weinig tegen doen. Placebo is vaak het beste medicijn, al helemaal tegen nocebo. Maar hoe verspreid je die?

Het is heel lastig om de juiste balans te vinden tussen het serieus nemen van het virus en het niet verspreiden van angst. Meld je niets over Corona, dan gaat iedereen zijn gang en krijg je een gigantische pandemie. Meld je te veel over Corona, dan krijg je weer extra slachtoffers door andere gevolgen.


Laten we vooral leven met de gedachte dat dit tijdelijk is. Een jaar duurt lang, maar het is overzichtelijk. Focussen op een goed vaccin, zodat we daarna weer kunnen doen wat we willen. Nooit meer reizen of nooit meer grote evenementen houdt de mensheid toch niet vol. Daar beginnen we ooit zeker weer mee.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #846 Gepost op: 2-08-2020, 15:37:09 »
Ik lees vaak de replies van mensen op Facebook en soms zijn ze wel echt erg.
Van dat je door de swab zelf geïnfecteerd wordt omdat ie door de bloed barrière heen gaat, dat ze je zo chippen en kunnen volgen tot komkommers die positief testen. Heb al zoveel dingen voorbij zien komen.

Vaccin vertrouw ik nog niet echt in. Doe ik overigens ook niet in het griepvaccin. Maar denk wel dat dat een voorwaarde gaat zijn om een groot deel weer te laten plaatsvinden qua evenementen of in ieder geval grote massa bezoeken.
Of ze het dan gaan verplichten hoop ik niet ergens.

Ik heb de test net voor mijn operatie gehad. Was een vereiste, maar vond het inderdaad meevallen, al ging het dan vloeiend gelukkig.

Hopelijk allemaal negatief getest? Of succes met afwachten.

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #847 Gepost op: 2-08-2020, 16:04:32 »
Dan ben ik wel benieuwd waarom je het griepvaccin niet vertrouwd. Coronavaccin kan ik nog wel snappen, omdat het nogal snel gaat. Maar het griepsvaccin is naar mijn insziens behoorlijk veilig (of op zijn minst beter dan helemaal niet vaccineren.)

Verplicht zal het vast niet worden, maar ik kan me best voorstellen dat je zonder vaccin voorlopig niet wordt toegelaten op grote evenementen. Vanaf dit oogpunt snap ik opzich wel weer wat mensen er zo dictatoriaal aan vinden. Eigenlijk heb je geen keuze, je moet maar doen wat de overheid zegt. 'wenselijk gedrag wordt beloond'. Alleen is het verschil met mij en mensen die affiches verspreiden dat ik wel de overheid vertrouw (in ieder geval op dit vlak).
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #848 Gepost op: 2-08-2020, 16:18:02 »
Zolang het aantal mensen dat zich laat vaccineren groot genoeg is om groepsimmuniteit te creëren dan hoeven ze toch geen mensen meer te bannen van bepaalde evenementen? Ik ben alleen wel benieuwd of dat gaat gebeuren. In Amerika is het aantal mensen dat zich wil laten vaccineren minder dan 50%, maar dat is om heel veel redenen:
- antivaxxers
- mensen die idd vinden dat het te snel gaat
- mensen die zich niks willen laten inspuiten dat is geproduceerd onder leiding (door middel van het aanstellen van bepaalde mensen en het goedkeuren van bepaalde processen) van Donald Trump.

Ik denk dat ze hier alleen iets op de markt brengen dat goed getest is. Ja het gaat allemaal snel. Maar Oxford had al bepaalde dingen klaar van Sars geloof ik. Dus die hadden een voorsprong en ze zijn nu toch gewoon volgens alle protocollen aan het testen.

Ik ben ook niet echt fan van bepaalde partijen in onze regering. Maar het idee dat ze ons laten vaccineren met iets dat niet veilig is, dat gaat er bij mij  niet in. Of dat ze Corona gebruiken om meer macht te krijgen. Onze regels zijn veel soepeler dan in andere landen, omdat onze regering niemand ergens toe wil verplichten (mondkapjes, quarantaine).

Rusland wil in oktober zijn inwoners al gaan vaccineren met een vaccin dat op 20 mensen is getest ofzo. Ja, dat zou ik dus weigeren.  :P
« Laatst bewerkt op: 2-08-2020, 16:21:36 door Loezel »

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #849 Gepost op: 2-08-2020, 16:29:09 »
Dat is nog een beetje de vraag met groepsimmuniteit. Maar ik denk dat er heel veel mensen zijn die de vaccinaties liever eerst aan anderen overlaten, waardoor er te weinig mensen vrijwillig het vaccin nemen. Op dat moment kan ik me voorstellen dat mensen zonder vaccinatie toegang worden ontzegd tot grote bijeenkomsten. Al is het maar zodat meer mensen zich vaccineren. Maargoed, zo ver is het nog niet en ik weet het ook niet precies.


Maar het idee dat ze ons laten vaccineren met iets dat niet veilig is, dat gaat er bij mij  niet in.

Dat is nog een beetje mijn punt van twijfel bij vaccinatie. Maar ik neem aan dat je hier bedoelt het bewust laten vaccineren met iets onveiligs. Dat geloof ik ook absoluut niet.

Maar 'het is op de markt, dus het is sowieso veilig', vind ik ook te snel gezegd. De kans is aanwezig dat we overhaast werken is aanwezig. Er kunnen best gevolgen zijn voor de lange termijn.
Maar toch heb ik er wel vertrouwen in dat het veilig zal zijn, er wordt altijd gewerkt met zulke strenge veiligheidsmarges dat zelfs de eerste proefpersonen nog weinig risico lopen. Bijwerkingen onstaan altijd. Zolang het maar tijdelijk is en verder onschadelijk is, is dat geen probleem.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Syllie10

  • Forumlid
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #850 Gepost op: 2-08-2020, 16:31:17 »
Dan ben ik wel benieuwd waarom je het griepvaccin niet vertrouwd. Coronavaccin kan ik nog wel snappen, omdat het nogal snel gaat. Maar het griepsvaccin is naar mijn insziens behoorlijk veilig (of op zijn minst beter dan helemaal niet vaccineren.)

Verplicht zal het vast niet worden, maar ik kan me best voorstellen dat je zonder vaccin voorlopig niet wordt toegelaten op grote evenementen. Vanaf dit oogpunt snap ik opzich wel weer wat mensen er zo dictatoriaal aan vinden. Eigenlijk heb je geen keuze, je moet maar doen wat de overheid zegt. 'wenselijk gedrag wordt beloond'. Alleen is het verschil met mij en mensen die affiches verspreiden dat ik wel de overheid vertrouw (in ieder geval op dit vlak).
2-ledig.
Als eerste weten ze niet vooraf welke griep komt en gokken ze dat grotendeels. Dus je krijgt griep A en vervolgens komt griep B en ben je alsnog niet "beschermd", maar heb je wel een vaccin in je lichaam zitten wat weer allerlei reacties kan geven.

Daarnaast zie ik er teveel om me heen die de griepprik wel halen, vervolgens doodziek er door zijn en de griep krijgen. Paps haalt hem bijvoorbeeld elk jaar, daarna doodziek en vaak longontsteking tot ziekenhuisopname aan toe.
Daarnaast ken ik natuurlijk een aantal ME genootjes die juist door een vaccin ziek zijn geworden.

Dus dat samen is voor mij de reden om hem niet te halen. Zelfs assistente van de huisarts zei gelijk van ik snap je. Ik wil hem ook niet.  ::rofl::

En denk dat er inderdaad wel voorwaarden gesteld gaan worden aan evenementen.

Kan me ook indenken dat het voor een groot deel van de mensen wel als bezwaarlijk gaat voelen als dat zo is. Wel benieuwd ergens of ze zich dan inderdaad laten vaccineren, puur om naar een festival te kunnen, of dat dat de druppel is voor velen.

Ik zelf vindt de ontwikkeling dat ze nu al een vaccin hebben best opmerkelijk. Snap dat ze vanuit eerdere virussen iets kunnen ontwikkelen, maar dit gaat te snel. Testen voor bijwerkingen duurt normaal jaren. In het verleden is al gebleken dat te snel vaccineren tot schade in het lichaam kan leiden.

Natuurlijk is het ook een geldkwestie zoals alles. De ontwikkeling, levering, maar ook de andere economische zaken moeten door dus hoe sneller, hoe beter het is voor de economie lijkt het nu, niet zozeer voor de mens zelf. Althans voor mijn gevoel dan.

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #851 Gepost op: 2-08-2020, 16:41:25 »
Alle angst en stress kan altijd veel grotere gevolgen hebben dan je denkt. Het zal me niet verbazen als massahysterie grotere gevolgen heeft dan het virus zelf. En massahysterie moet je zeker niet onderschatten. Het is niet zo dat mensen gek zijn of zich aanstellen, mensen kunnen echt ziek worden van niets. Goed voorbeeld is een zwembad in Den Haag een paar jaar geleden.
Groter voorbeeld is Fukushima, geen doden door de kernramp zelf. Wel zo'n 1500 doden door de angst erna.
Nee. Van dat idee moeten we echt een keer af. Vrijwel alles wat in het verleden werd toegeschreven aan (massa)hysterie heeft inmiddels een bekende fysieke oorzaak. Denk aan Parkinson, maagzweren en zelfs astma. Laten we alsjeblieft een keer stoppen met alles waarvan we de oorzaak niet kennen toe te schrijven aan hysterie of stress. Natuurlijk kunnen angst en stress ook lichamelijke klachten veroorzaken, maar ook dat zijn uiteindelijk fysieke processen die te maken hebben met neurotransmitters en niet "ziek worden van niets".

Verder wil ik zeker de effecten van angst en stress door corona niet onderschatten, ik heb er zelf ook veel last van (hoewel dat eigenlijk meer door reacties van mensen in mijn omgeving komt dan de corona zelf). Maar een virus dat zo dodelijk is en wat voor zoveel langdurige klachten kan zorgen als corona lijkt me toch echt een stuk erger. Vooral als al die mensen met post-covid straks te horen gaan krijgen dat het stress is omdat ze geen duidelijke oorzaak kunnen vinden van de langdurige klachten :-X
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Offline LdHmolletje

  • Winnaar ER Pool 2018 & De Mol pool 2019
  • Forumlid
  • Geslacht: Man
  • Oh, oh, Den Haag!
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #852 Gepost op: 2-08-2020, 16:55:05 »
Dan ben ik wel benieuwd waarom je het griepvaccin niet vertrouwd. Coronavaccin kan ik nog wel snappen, omdat het nogal snel gaat. Maar het griepsvaccin is naar mijn insziens behoorlijk veilig (of op zijn minst beter dan helemaal niet vaccineren.)
Ik ben ook geen groot voorstander. Mijn moeder heeft had nooit de griep gehad, en ging op advies van de arts toch voor de griepprik. Ze heeft het tweemaal gedaan, en tweemaal heeft ze weken met een zeer zware griep op bed gelegen. Het tweede jaar heeft ze zelfs een keer of 3 kort na elkaar de griep gehad en heeft ze zeker anderhalve maand bij elkaar op bed gelegen. Sindsdien mag ze het niet meer van mij en mijn zus, en heeft ze ook nooit meer de griep gehad... En ik ken nog meer voorbeelden van mensen die ieder jaar ziek worden na de griepprik.

Citaat
Verplicht zal het vast niet worden, maar ik kan me best voorstellen dat je zonder vaccin voorlopig niet wordt toegelaten op grote evenementen. Vanaf dit oogpunt snap ik opzich wel weer wat mensen er zo dictatoriaal aan vinden. Eigenlijk heb je geen keuze, je moet maar doen wat de overheid zegt. 'wenselijk gedrag wordt beloond'. Alleen is het verschil met mij en mensen die affiches verspreiden dat ik wel de overheid vertrouw (in ieder geval op dit vlak).
Ik waag het te betwijfelen of men dit verplicht kan stellen... Zelf zie ik het eerlijk gezegd ook niet zitten; zeker niet als het een zelfde soort vaccin is als de griepprik.
Daarbij ben ik dan wel heel benieuwd wie het allemaal gaat betalen, en hoe lang deze prik geldig blijft. De griepprik moet je immers ook ieder jaar halen, en over dit vaccin heb ik al gelezen dat het misschien maar een maand of 3 helpen zou...
Ich bin ein Bärliner!

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #853 Gepost op: 2-08-2020, 16:56:57 »
Bedankt voor de uitleg. Dan snap ik het inderdaad ook wel.
Er zijn altijd mensen die zieker worden van een vaccin dan van de ziekte zelf. In dat geval kan het inderdaad beter zijn om een vaccin niet te nemen. Maar dat kan per persoon ook erg verschillen.

Een griepvaccin is ook lang niet altijd nodig als je niet in een risicogroep zit of er mee werkt(Ik heb het nu niet over Corona). Veel ouderen hebben er wel baat bij. Ik hoorde trouwens dat met name de ouderen die de griepprik hadden gehad slachtoffer werden van Corona. Als je de verkeerde conclusie trekt, zou je kunnen denken dat de griepprik op dat punt schadelijk is. Maar in feite heeft het veel ernstig zwakke ouderen wat extra jaren gegeven, hun eigen weerstand is namelijk heel klein geworden. En dan komt Corona extra hard aan.

Zelf heb ik ook nooit een griepprik gehad, maarja... ik ben 20 jaar en kom niet in contact met risicogroepen. Waarom zou ik het wel doen? Bij Corona kan dat anders zijn, maar ik weet het nog niet precies. Mijn vader krijgt wel jaarlijks een griepprik, maar die werkt dan ook op een bedrijf waar ze de spuitjes vullen. Die ziet er miljoenen per jaar. Grote kans dat ze later ook Coronavaccins zullen produceren.




@Starlight, ik ben het inderdaad eens dat we niet zomaar angst en stress moeten koppelen aan alles waar we geen oorzaak van kunnen vinden. Maar je kan toch echt ontzettend ziek worden van 'helemaal niets'. Als je hersenen signalen afgeven aan je lichaam 'omdat ze denken dat je ziek bent', kan je echt heftige verschijnselen ontwikkelen.
Maar de boodschap kan nogal overkomen als 'het zit in uw hoofd, dus u stelt zich aan'. en dat is zeker niet het geval. Het is zelfs mogelijk om te sterven aan het nocebo effect (wel zeldzaam).

« Laatst bewerkt op: 2-08-2020, 16:59:43 door Brtdm »
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #854 Gepost op: 2-08-2020, 17:41:37 »
@Starlight, ik ben het inderdaad eens dat we niet zomaar angst en stress moeten koppelen aan alles waar we geen oorzaak van kunnen vinden. Maar je kan toch echt ontzettend ziek worden van 'helemaal niets'. Als je hersenen signalen afgeven aan je lichaam 'omdat ze denken dat je ziek bent', kan je echt heftige verschijnselen ontwikkelen.
Maar de boodschap kan nogal overkomen als 'het zit in uw hoofd, dus u stelt zich aan'. en dat is zeker niet het geval. Het is zelfs mogelijk om te sterven aan het nocebo effect (wel zeldzaam).
Ik heb een ziekte waarvan een deel van de artsen nog steeds denkt dat het komt doordat mijn brein alleen maar denkt dat het ziek is, ondanks dat er steeds meer onderzoek is dat aantoont er wel degelijk biologische processen een rol spelen. Maar zolang er geen eenduidige oorzaak wordt gevonden, blijven veel artsen dit helaas negeren en doen alsof het komt door dingen als false illness beliefs. Daardoor worden veel mensen niet geloofd, duurt een diagnose jaren en gaat er te weinig onderzoeksgeld naar biologisch onderzoek naar deze ziektes, waardoor de psychosomatische theorieën kunnen blijven bestaan. Dit geldt niet alleen voor mijn ziekte, maar veel onbegrepen ziektes - onder andere veel ziektes die worden veroorzaakt door virusinfecties, dus ook met covid gaat dit vermoedelijk weer gebeuren. Vandaar mijn bezwaar tegen je opmerking.

Het lijkt me niet geheel onmogelijk dat er ook een ziekte is waarbij je brein daadwerkelijk verkeerde signalen afgeeft (er zijn bijvoorbeeld mensen met de diagnose functioneel neurologisch stoornis die dit wel een goede verklaring voor hun klachten vinden), maar momenteel is het probleem dat zulke diagnoses eigenlijk de moderne vorm zijn van de diagnose hysterie en veel te vaak gegeven worden. Als het al bestaat, is het zeldzaam - maar nu wordt een hele grote groep mensen met verschillende onverklaarde fysieke ziektes in die psychosomatische hoek gegooid. Terwijl de geschiedenis aantoont dat van vrijwel elke diagnose die ooit als psychosomatisch werd gezien inmiddels de fysieke oorzaak bekend is.

Daarnaast lijkt het me zelf eigenlijk dat als je brein verkeerde signalen afgeeft, dit ook komt door een fysiek proces met neurotransmitters. We komen er juist ook steeds meer achter dat psychische ziektes als depressie en angststoornissen ook fysieke elementen hebben. Dat zou ik zeker niet "ziek van niets" willen noemen - juist omdat het wel degelijk vaak wordt gebruikt, ook door artsen, als "het zit allemaal tussen je oren, praat eens met een psycholoog".

Verder gaan we nu misschien wel heel offtopic, dus om weer terug on topic te gaan: een dodelijke pandemie is absoluut gevaarlijker dan "massahysterie". Ik ben zelf al een tijd bang dat dit als reden zal worden aangevoerd voor post-covid en ik gun al die mensen een makkelijkere weg naar een diagnose en behandeling dan mensen zoals ik nu hebben.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #855 Gepost op: 2-08-2020, 18:13:06 »
Ik heb een ziekte waarvan een deel van de artsen nog steeds denkt dat het komt doordat mijn brein alleen maar denkt dat het ziek is, ondanks dat er steeds meer onderzoek is dat aantoont er wel degelijk biologische processen een rol spelen. Maar zolang er geen eenduidige oorzaak wordt gevonden, blijven veel artsen dit helaas negeren en doen alsof het komt door dingen als false illness beliefs. Daardoor worden veel mensen niet geloofd, duurt een diagnose jaren en gaat er te weinig onderzoeksgeld naar biologisch onderzoek naar deze ziektes, waardoor de psychosomatische theorieën kunnen blijven bestaan. Dit geldt niet alleen voor mijn ziekte, maar veel onbegrepen ziektes - onder andere veel ziektes die worden veroorzaakt door virusinfecties, dus ook met covid gaat dit vermoedelijk weer gebeuren. Vandaar mijn bezwaar tegen je opmerking.


Oh, dat had ik nog niet helemaal door.  ::hug::
Maar het is inderdaad een probleem dat de onbewezen 'mankementen' nogal eens worden onderschat. Alsof iedereen voor zijn plezier aan het klagen is. En zelfs al is het false ilness belief, dan is er alsnog een biologisch proces en moet men het serieus nemen.


Verder gaan we nu misschien wel heel offtopic, dus om weer terug on topic te gaan: een dodelijke pandemie is absoluut gevaarlijker dan "massahysterie". Ik ben zelf al een tijd bang dat dit als reden zal worden aangevoerd voor post-covid en ik gun al die mensen een makkelijkere weg naar een diagnose en behandeling dan mensen zoals ik nu hebben.

Daar ben ik het inderdaad mee eens. Al blijf ik erbij dat massahysterie zelf vaak ook onderschat wordt. Alsof je er zelf voor kiest/iets aan kan doen. (Maar dat is inderdaad off-topic)
Gedeeltelijk zou het verband kunnen hebben met post-covid, maar het virus zelf lijkt toch ook echt meer schade toe te brengen dan eerst werd gedacht.


Mocht ik te hard overkomen, moet je het zeggen. Maar ik ben juist ook heel erg tegen de "het zit tussen de oren, we kunnen er niets aan doen, stop met zeuren"-houding. Alleen bekijk ik het op een iets ingewikkeldere manier.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Loezel

  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #856 Gepost op: 2-08-2020, 18:27:12 »
Ik had vandaag echt jackpot bij mijn test, mijn keel moest 2x en mijn neus 2x. Maar goed, ik weet nu dat ik een volgende keer (die hopelijk niet komt), moet doorgeven dat ze meteen mijn linker neusgat doen.  ::)

Offline Starlight

  • Aanspreekpunt Wie is... de mol?
  • Actief Lid
  • *****
  • Geslacht: Vrouw
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #857 Gepost op: 2-08-2020, 19:50:06 »
Daar ben ik het inderdaad mee eens. Al blijf ik erbij dat massahysterie zelf vaak ook onderschat wordt. Alsof je er zelf voor kiest/iets aan kan doen. (Maar dat is inderdaad off-topic)
Ik denk dus niet dat als meerdere mensen ergens symptomen van vertonen, dat het dan massahysterie is, maar dat de oorzaak nog niet ontdekt is ;) Hysterie is wat mij betreft een concept wat we in de 19e eeuw achter hadden mogen laten. Maar wel eens dat je ook als een aandoening wél psychosomatisch is, je hier nog steeds niets aan kan doen.

Citaat
Gedeeltelijk zou het verband kunnen hebben met post-covid, maar het virus zelf lijkt toch ook echt meer schade toe te brengen dan eerst werd gedacht.
Ik bedoel met post-covid langdurige klachten na het hebben van covid. Bij veel mensen is de infectie al weg, maar ze zijn nog niet beter. Op dit moment al gaan er stemmen op die dat weer in de psychosomatische hoek willen stoppen, net zoals alle ziektes die (vaak) na een infectie ontstaan (bijv. ME, Lyme, Q-koorts).

Citaat
Mocht ik te hard overkomen, moet je het zeggen. Maar ik ben juist ook heel erg tegen de "het zit tussen de oren, we kunnen er niets aan doen, stop met zeuren"-houding. Alleen bekijk ik het op een iets ingewikkeldere manier.
Niet per se hard, alleen heb ik juist het idee dat je dingen te simplistisch bekijkt door hysterie erbij te halen, zeker bij iets als covid. Het voelt nogal misplaatst.

Mag ik vragen waar je jouw ideeën over dit onderwerp op baseert? :) (kan eventueel via pm als het hier te veel offtopic gaat)

Ik had vandaag echt jackpot bij mijn test, mijn keel moest 2x en mijn neus 2x. Maar goed, ik weet nu dat ik een volgende keer (die hopelijk niet komt), moet doorgeven dat ze meteen mijn linker neusgat doen.  ::)
Vervelend Loezel ::hug:: Hopelijk hoef je niet al te veel coronatesten meer te doen.
"Daar ligt inderdaad Starlight op een stoel"

Online Brtdm

  • Global Moderator
  • *****
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #858 Gepost op: 2-08-2020, 20:43:06 »
Mag ik vragen waar je jouw ideeën over dit onderwerp op baseert? :) (kan eventueel via pm als het hier te veel offtopic gaat)

Ik ben altijd wel extra geïnteresseerd geweest in placebo/nocebo en alles wat ermee te maken heeft. Het lijkt totaal niet mogelijk dat iets zonder werking toch werkt. Vraag me niet exact waar ik alle info vandaan haal, maar diverse documentaires en artikelen.

Ik vind alleen het woord massa-'hysterie' ook niet zo geweldig. Komt een beetje over alsof de hele meute maar gek is geworden, maar dat is niet zo. En bovendien wordt het woord tegenwoordig voor meer dingen gebruikt dan 'groep mensen met gezamenlijke onverklaarbare ziekteverschijnselen'. (Hoewel 'onverklaarbaar' ook niet helemaal de lading dekt)

In feite komt er bij massahysterie/nocebo al een soort afweerreactie op gang uit de onbewuste signalen die je brein opvangt. Bij een 'echte' infectie komt de afweer pas op gang als de witte bloedcellen een lichaamsvreemde cel spotten. Maar soms is je brein gewoon net iets sneller, waardoor de afweer met bijkomende verschijnselen al op gang komt.

Terugkerende naar Corona. Het is mogelijk dat door alle stress en info je brein al begint met de afweersreactie. Daarom verwacht ik dat er nu meer mensen ziek zijn zonder welk virus dan ook te hebben.

Bij de post-covid is het weer iets anders. Daar is het duidelijk begonnen met het virus. Ook hier kan nog steeds nocebo ontstaan. Juist omdat er nog heel veel onduidelijk is, kan dat best een rol hebben. Er zijn veel onzekerheden, angst en een aangetast lichaam. Maar voor post-covid is het zeker nog te vroeg om het te koppelen aan nocebo. Belangrijkste is om eerst de resultaten te bekijken wat het virus allemaal aantast.


Maargoed, om wat ik bedoelde te zeggen maar eens te samenvatten: Neem het Coronavirus serieus, maar laat je er niet teveel in meenemen.
Zijn daar eigenlijk al T-shirts van?

Offline Tarbozan

  • Forumlid
  • Isidoor is yesteryears dog I’m here to stay
Re: Corona / COVID-19
« Reactie #859 Gepost op: 2-08-2020, 20:59:25 »
Citaat
Belangrijkste is om eerst de resultaten te bekijken wat het virus allemaal aantast.



hier wordt al veel onderzoek naar gedaan en de resultaten zijn niet mals.
ogenschijnlijk ( en dit is een belangrijk woord) gezonde mensen die corona krijgen die na corona ernstige beschadigingen aan longen en aders hebben ( zelfs zo serieus dat er littekenweefsel op x rays te zien zou zijn). mensen die aan corona gestorven zijn waarop autopsie is gedaan op de aders, het hart en de longen, waar serieuze problemen werden geconstateerd.

Er blijft nog veel onduidelijk over wat het virus allemaal doet, inderdaad en ook de maatregelen die in sommige landen gedaan worden lijken in het geval niet evenredig met het kwaad, maar better safe than sorry

maar kan iemand me aub uitleggen hoe een stad als antwerpen in serieuze lockdown zit , maar de spelers van fc antwerp gewoon feest kunnen vieren na het winnen van de beker van belgie. zowel in brussel als in eigen stad.

of dat er in berlijn zoveel demonstranten hutje bij mutje staan, zonder mondmasker om te protesteren tegen de maatregelen
of in wit rusland de betoging  voor eerlijke verkiezingen

of de problemen met de gestrande trein in oostende afgelopen weekend

klaarblijkelijk leven er nog steeds mensen onder een steen die nooit gehoord hebben van corona, of mensen die een nog veel serieuzer ziektebeeld hebben namelijk het ikke-ikke virus. zolang ik maar op die trein kan
« Laatst bewerkt op: 3-08-2020, 01:04:25 door Tarbozan »